Przedszkole

Nauczyciele

Statystyka

Użytkowników : 4
Artykułów : 935
Zakładki : 6
Odsłon : 625686

Pogadanka na temat: „Kto potrzebuje wody?” - zajęcia realizowane w klasie drugiej w ramach programu "Aktywnie po zdrowie"

Zajęcia rozpoczęły się od picia wody mineralnej przez dzieci. Potem odbyła się pogadanka na temat: „Kto potrzebuje wody?”. Czy na pewno wszystkie żywe organizmy, w tym rośliny nie potrafią bez niej żyć? Po krótkich, ale burzliwych wypowiedziach, dzieci przeprowadziły pierwszy eksperyment. Polegał on na tym, że do szklanki z wodą wlały atrament, a następnie wstawiły do niej biały kwiat. Na końcu zajęć, czyli po ok. 5 godzinach kwiat zmienił kolor, co potwierdziło przypuszczenia młodych eksperymentatorów, że rośliny też piją wodę. Następną częścią zajęć była rozmowa o tym, jak piją zwierzęta. Lubeckie dzieci chętnie wypowiadały się na ten temat i wyciągały właściwe wnioski. Mieszkają bowiem na wsi i na co dzień obcują z różnymi zwierzętami, mają okazje obserwować ich życie, przyzwyczajenia, zachowanie. Stwierdziły zgodnie, że ludziom trudno byłoby pić tak, jak to robią zwierzęta i że nie każde zwierzę ma łatwy dostęp do wody. Mali mieszkańcy Lubczy w bardzo obrazowy sposób naśladowali picie wody przez wybrane zwierzęta, pozostali zaś odgadywali, o jakie zwierzę chodzi. Zabawy i śmiechu było przy tym mnóstwo. Skoro wszyscy muszą pić wodę, to jakie ona ma znaczenie dla organizmu? Na to pytanie uczniowie uzyskali odpowiedź w czasie krótkiej prezentacji multimedialnej, która pokazała, jak żywe organizmy reagują na brak wody, jak pracują ich wewnętrzne organy przy jej niedoborze. Czy jednak każda woda nadaję się do picia? To był temat kolejnej „burzy mózgów”, w czasie której większość uczniów stwierdziła, że nie, bo woda bardzo często jest zanieczyszczona i zawiera szkodliwe substancje. Aby to potwierdzić dzieci wsypały do 3 szklanek z wodą różne składniki (sól, cukier, kwasek cytrynowy) i dokładnie wymieszały. Potem porównały wygląd mieszanin z wyglądem czystej wody. Po dokładnych oględzinach stwierdziły, że napój we wszystkich szklankach wygląda tak samo. Stąd łatwo wysnuły wniosek, że nie wszystko, co przypomina wodę, naprawdę nią jest. Dlatego też należy pić wodę z wiadomego, pewnego źródła i koniecznie czytać napisy na etykietkach wody kupowanej w sklepie. Ostatni eksperyment polegał na tym, że dzieci wdmuchiwały do kubków z wodą powietrze przez słomkę i obserwowały powstawanie bąbelków. Dowiedziały się, że powietrze wydychane z płuc to dwutlenek węgla i że gaz ten wykorzystywany jest do produkcji wody gazowanej, która nie jest trująca, ale niezdrowa, bowiem podrażnia układ pokarmowy. Ostatnim wnioskiem drugoklasistów było stwierdzenie, że niegazowana, źródlana woda jest najzdrowsza i taką należy pić. Podsumowaniem i ewaluacją zajęć było wypełnienie przez uczniów kart pracy i wykonanie w grupach plakatów zachęcających do picia wody."

 

Tłumaczenie

English French German Italian Spanish



  

Program Comenius

Lubecka Noc Naukowa

 

szk odkrywcow   

wiarygodnaszkoła

szkola w ruchu