Przedszkole

Zakładki : 6
Odsłon : 709431

ODKRYWAMY PIĘKNO GÓR ŚWIĘTOKRZYSKICH

W dniu 4 października 2018 r. uczniowie klasy IV A, IV B oraz V A uczestniczyli w wycieczce przedmiotowej w Góry Świętokrzyskie –  jednych z najbardziej tajemniczych gór w Polsce, niegdyś trudno dostępnych, pełnych jaskiń, formacji skalnych i rumowisk.
Uczniowie rozpoczęli swoją wycieczkę od przejażdżki kolejką świętokrzyską po Świętokrzyskim Parku Narodowym, a następnie zwiedzali Muzeum Przyrodnicze ŚPN na Świętym Krzyżu. Prezentowana tam wystawa jest  spektaklem światła, dźwięku i odgłosów przyrody w oparciu o multimedialne urządzenia, dioramy, zdjęcia i modele. Mogliśmy zobaczyć jak wygląda Puszcza Jodłowa (jej flora i fauna), jak powstawały Góry Świętokrzyskie i życie na ziemi, śledząc poszczególne epoki geologiczne. Następnie udaliśmy się do bazyliki mniejszej pw. Trójcy Świętej i sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego.
Na początku XIV wieku król Władysław Łokietek przekazał krzyż z relikwiami  Świętego Krzyża benedyktynom łysogórskim, czym rozpoczął w Polsce kult Drzewa Krzyża Świętego. Zwiedziliśmy klasztorne Muzeum Misyjne oraz uczestniczyliśmy w adoracji i błogosławieństwie relikwiami Krzyża Świętego.
Kolejnym punktem naszej wycieczki był spacer po Świętokrzyskim Parku Narodowym, gdzie mogliśmy podziwiać gołoborza, które są zbudowane z bloków kambryjskiego piaskowca kwarcytowego powstałych ponad 500 mln lat temu. Współcześnie zajmują obszar około 22 ha, jednak ze względu na ciągły, choć powolny proces sukcesji pierwotnej naturalnej ich powierzchnia ulega zmniejszeniu, ale jest to proces niezwykle powolny, niezauważalny w czasie życia ludzkiego. Po krótkiej przerwie obiadowej udaliśmy się do miejscowości Święta Katarzyna, gdzie zwiedzaliśmy Muzeum Minerałów i Skamieniałości oraz szlifiernię krzemienia pasiastego. W muzeum można oglądać jedną z największych w Polsce kolekcji okazów pochodzących z Gór Świętokrzyskich i różnych miejsc świata –minerały pospolite (skałotwórcze), odmiany kwarcu i skaleni, rudy metali, a także najrzadsze i najszlachetniejsze – rubiny, szafiry, szmaragdy, a także skamieniałości od najstarszych – sprzed ponad 500 milionów lat aż po do kości zwierząt plejstoceńskich sprzed kilkunastu tysięcy lat. Dużą atrakcją jest stukilogramowy okaz kryształu górskiego z Arkansas, wielokrotnie nagradzana, unikatowo szlifowana kolekcja krzemienia pasiastego z Gór Świętokrzyskich, wielkie geody agatowe i ametystowe, kolekcja malachitów z Konga oraz unikatowe amonity i łodziki.
Ostatnim punktem wycieczki było zwiedzanie zamku w Chęcinach, które rozpoczęliśmy od powtórki znajomości królów polskich spacerując aleją królów. Dzięki Henrykowi Sienkiewiczowi uratowano zamek przed rozbiórką i teraz mogliśmy podziwiać odrestaurowany skarbiec, lochy, studnię, mury i wspiąć się na wieżę, skąd rozpościera się przepiękna panorama Gór Świętokrzyskich. Dodatkową atrakcją była możliwość przymierzenia zbroi rycerskich, co uwieczniliśmy na pamiątkowych zdjęciach.
Niestety wszystko  co dobre szybko się kończy, a zwiedzanie zamku było zakończyło naszą wycieczkę w Góry Świętokrzyskie. Niewątpliwie góry te kryją jeszcze wiele tajemnic i pięknych miejsc i chętnie tam jeszcze wrócimy.